Søg
  • Helsingør Skole

Bamser flytter ind i 0.P!

Der er ild i pejsen i klasseværelset hos 0. P på Skolen i Bymidten. Det er hyggeligt med lyden af knitrende brænde og det bløde lys, som ilden udsender til hele klasseværelset på en endnu mørk novemberdag …




Nok er skolen blevet renoveret og moderniseret for få år siden - men pejs i klasseværelset! Hvad skal det nu til for?


“Pejsen” er elektronisk trådt frem på den store skærm - som i gode gamle dage var en kridttavle ...


Susanne, der er børnehaveklasseleder, siger, at hun hver dag tænder for pejsen og sætter lidt blød morgenmusik på. Det skaber en dejlig morgenro i klassen.


Men i dag er også en særlig dag, for Milena, der hver fredag er med i klassen, skal begynde et trivselsforløb med 0. P. Eleverne i klassen undrer sig og er spændte. Hvorfor ligger der farvestrålende pakker under pejsen?


Susanne tager den sædvanlige morgenrunde, hvor eleverne sidder i form som en regnbue. Hver elev har hver sin farve, og på den måde begynder dagen med, at hver enkel i rummet tænker gode tanker, fortæller hun.


Milena sætter sig på gulvet foran alle eleverne. Hun har endnu tre pakker med. Den ene er meget stor … Ih! Det er spændende det her …


Et par børn bliver udvalgt, og de pakker ud. Hvad søren! Nede i den store papkasse ligger der små blå-lilla bamser til alle i klassen. Hver elev har nu fået sin egen Bamse-ven.

I de næste pakker er der syet tøj til bamserne, så hver elev kan give sin nye ven et personligt udtryk.


Men hvad med alle de farvestrålende pakker under pejsen, Milena, har du glemt dem?

Nej, det har hun ikke. Hver elev får en pakke - ja det hedder vel egentlig en æske. Det er Bamse-vennernes nye huse.


Nu forklarer Milena, at man skal udsmykke sin æske, undskyld hus, så Bamse føler sig tryg og glad. Det er meningen, at når skoledagen er omme, tager man sin æske med hjem og har en uge til at gøre mere ved udsmykningen. Næste fredag skal hver enkelt elev præsentere sin Bamses nye hjem.


Overordnet fortæller Milena, at Bamserne, der har “superkræfter”, skal hjælpe eleverne med at trøste, sige gode og pæne ting om og til hinanden. Bamserne er gode til at skaffe nye venner.


Inden timen er slut, hører 0. P Bamses vennesang, og Susanne gør klar til klasse- massage. Der er ingen tvang. Få vil ikke have massage - men gerne give! Ved hver massagerunde messer eleverne stille: “Jeg passer godt på dig.”


Som Milena siger: ”Tanken er jo gammelkendt - man driller eller slår ingen, når man lige har fået venne-massage".


Held og lykke med trivselsforløbet 0. P og Milena og Susanne. Det skal nok blive godt - specielt når I har 21 Bamse-venner til at hjælpe jer og klassen!

17 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle