Søg
  • Skrevet af SBG

🌱 De plukker fløjlsgræs og ridderspore 🌱

Nej, det er måske at omgå sandheden med den overskrift, men alligevel….


De ualmindelige glade elever i 2. B på Skolen ved Gurrevej har faget “Natur & Teknologi” fra morgenstunden med deres klasselærer Lars, der udover N&T underviser klassen i matematik og billedkunst.


Lars’ milde øjne og smil får hurtigt eleverne til at finde deres pladser, og straks ryger der en hånd i vejret: “Hvem er ham der, der sidder der?”, spørger en pige nysgerrigt.

Og så fortæller jeg, at jeg er meget spændt på, hvordan undervisningen kan foregå i faget N&T i 2. B, og at det skal jeg skrive en historie om.

Lars fortæller derefter klassen om morgenmodulets indhold. I disse dage deltager klassen i et kommunalt projekt: ”Biodiversitet i børnehøjde - Vilde urter”.

Derfor har klassen fået tildelt en pæn stor blomsterkasse, en pose med blomster-urtefrø og to store poser jord. Men en af poserne var nok til at fylde blomsterkassen.


Skolens tekniske servicemedarbejdere har været lidt trætte af ,at den sidste pose fyldte godt op i hall’en - den mest officielle af indgangene på skolen. Lars’ plan er, at han og 2. B’s drenge skal hente nogle trillebøre og skovle og køre jorden hen til nogle af de mange træer, der er på området, og som mangler jord ved rødderne. Imens fik pigerne den opgave at vise mig deres blomsterkasse.

Og sørme om der ikke var kommet rigtig meget grønt til syne. Eleverne havde fremstillet små træskilte, hvor de havde brændt alle de forskellige urtenavne. Nogle af navnene er kendte for de fleste, men der var sandelig også nogle, der vil være en aha-oplevelse…

På skiltene stod der fx Kornvalmue, Kornblomst og Oregano, men også arter som: Blåhat, alm. Brunelle, Klinte, Tjærenellike og Trævlekrone.


Den fine fremvisning er slut, og vi går tilbage til klassen, og efter Lars’ plan begynder pigerne at søge oplysninger om deres individuelle urt og bagefter tegne den. En del skal have hjælp til at skrive urtens navn i søgefeltet. Som sagt specielle titler for et barn i 2. klasse.

Lars og drengene kommer tilbage fra jordkørslen med lange arme, men de har gjort skolen en stor tjeneste. Lars beder drengene om at gå i gang med den samme opgave som pigerne. Selvom man kan se, at de er trætte, går de i gang uden at kny. Som resten af timen går, vælter nye oplysninger frem på skærmene, og der bliver fremstillet mange flotte tegningerne af fx Hvid okseøje, Rundbælg, Knoldet Mjødurt og Kællingetand.

Man kan sagtens se, at Lars som tidligere nævnt, også er en dygtig billedkunstlærer.

Formiddags-sulten begynder så småt at indfinde sig, så 10-madderne bliver fundet frem. Men der går nok en rum tid før 2. B måske kan nyde nogle af deres urter i madpakkerne. Urterne har brug for regn og sol, som Lars sagde i begyndelsen af timen. Regnen har vi fået i rigelige mængder. Nu håber vi på, at de spæde urter vil plukke masser af solstråler.

Held og lykke med det meget lærerige projekt til 2. B og Lars.

11 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle