Der sidder 7 påskekyllinger på vores bord!

Her nogle få dage før skoleporten til Skolen ved Gurrevej låses forsvarligt af inden påskeferien, er der glæde i 0. J’s klasseværelse.

Glæden og spændingen sprang ud i benovelse og grin, da eleverne i 0. J blev belønnet tidligere på ugen.

Deres børnetålmodighed var blevet sat på en hård prøve. En tidshorisont på 21 dage. En evighed. Det er lang tid, når man går i børnehaveklasse!

Men forleden skete det så endelig -14 små - ja man må vel godt kalde dem for påskekyllinger - havde hakket, banket og krattet på æggeskallerne indefra. Til sidst måtte skallerne give op! De knækkede en efter en. 14 kyllinger kom til verden ud af 24 mulige æg. De 24 æg havde ligget i en rugemaskine i tre uger på et sikkert sted i klassen.

Det er Pernille, en af de to voksne, der er kommet med æg og hele udstyret hjemmefra. Når tiden er moden, bliver kyllingerne fragtet hjem til Pernille, hvor det er meningen, at 0. J løbende skal besøge deres “påskekyllinger” og se dem vokse sig store.

Denne torsdag efter 10-pausen har Pernille og Grit inviteret mig til at komme for at se, hvor dygtige og nænsomme eleverne er til nusse og ae de små kræ… Men det kan også være lidt farligt… Naturen i et klasselokale!

De nyudklækkede små venner bor i en fin stor kasse med varmelampe, vand og frø.

Grit og Pernille tager 7 af kyllingerne op og sætter dem foran hver elev på fællesbordet.

Kyllingerne ved jo ikke bedre, så de pikker og klatter på bordet, så godt de nu kan. En af drengene kan huske fra i går, at der var meget at gøre rent. Så han løber over til engangs-papirholderen og flår papirark ud. Grit og Pernille deler papirarkene ud, så hver kylling får sin egen “skolegård” at være på.

Men ligesom i den rigtige skolegård vil ikke alle kyllingerne rette sig efter, hvad "gårdvagterne" siger. Det griner eleverne meget af.

Inden kyllingerne bliver alt for trætte og kolde, får de drysset lidt frø ned på bordet, så de kan spise. Enkelte får også serveret en tår vand fra en teske, som Pernille kommer med.

Pernille fortæller, at hun gennem årerne har arbejdet med temaet, “Fra jord til bord” i de små klasser, som hun har haft. I år faldt det hende naturligt, at her op til påske skulle 0. J lære processen med at udruge kyllinger og forhåbentlig med et godt resultat. Det må siges at være lykkedes.

Under den søde ventetid har eleverne bl.a. lavet fine små kyllingetegninger - traditionen tro - gule kyllinger. Men dem, der her er kommet til verden, er mørke på nær et par stykker som har lidt gult over sig… Hvordan kan det mon være?

Se, det lærer 0. J nok noget om efter påske… Hvis de da ikke allerede har gjort det.

Men hvad kom egentlig først: Hønen eller ægget?

Det svar fik jeg ikke, da 0. J og Pernille og Grit skulle over og spille hockeykamp mod 1. J i gymnastiksalen.

Tak for et meget spændende og livgivende besøg hos 0. J, Grit og Pernille.

Slutteligt skal nævnes, at der fredag den 8.april fra morgenstunden afholdes påskesamling for alle skolens elever og pædagogisk personale i den store hal. Der vil blive sunget flere sange og elevrådet skal sammen med PLC (Pædagogisk Lærings Central . . . skolebiblioteket) udtrække vinderen af årets gækkebrevskonkurrence.

Rigtig god påske