Det går jo som en leg!

Det er forår, solen skinner. Der er dansk på skemaet i 3. D på skolen ved Gurrevej.

Klokken er otte om morgenen. Skoledagen er begyndt. Det er en glad flok elever, der kommer ind i klasseværelset. Glade for at se hinanden og deres lærer Christina.

Noget af det første man ser, når man lader sine øjne glide rundt i klassen er en imponerende stor, ja, hvad skal man egentlig kalde den, en plakat med en masse ord, der hver især er blevet lamineret! En pige siger stolt:

Det er de ord vi skal kunne stave - der er 300 ord!”

Jeg spørger imponeret, hvem har dog lavet det kæmpe arbejde med at skrive og klippe og til sidst laminere dem. “Er det jer elever?”

“ Nej da! Det er da Christina- hun er bare så sej!”

Christina og jeg har hurtig aftalt, at hun lige bruger 5 minutter til at klargøre en hemmelighed, der skal foregå udendørs. Jeg “har” så klassen imens. Christina kommer ind og med en tydelig rutine, laver hun en tælling og et håndtegn, og så er der ro.

Hun beder mig kort fortælle eleverne, hvem jeg er, og bagefter siger hun, at den traditionelle morgenrunde tager hun og klassen, når den hemmelige udendørsaktivitet er gennemført.

Eleverne er spændte. Stille og roligt gennemgår Christina, hvad den hemmelige aktivitet er. Det overordnede mål er, at eleverne gennem leg får set, genkendt, læst og stavetrænet nogle af disse føromtalte 300 ord.

Christina fortæller 3. D, at påskeharen har lagt en masse æg rundt omkring i den store skolegård - der hvor Gurreskibet befinder sig og “sejler rundt”. Christina understreger, at denne leg er en IKKE-konkurrence. Det er eleverne helt med på… Det må de havde prøvet før.

Der bliver udnævnt to stavedommere: En til hvert hold. Legen går så ud på, at når man har fundet et æg, skal man løbe hen til sin stavedommer og stave de tre ord, der ligger i ægget. Hver rigtig stavning giver et point.

Hold da op, hvor der er bevægelse i danskundervisningen! Der bliver løbet og sprunget, og pointene vælter ind til holdene.

Efter ca. 10 minutter er der time-out. Christina tjekker, om alle er med og har det godt…. Det ser sådan ud.

Så kommer anden runde og den er lidt svære at forstå og gennemføre, viser det sig bagefter under evalueringen. Jeg har set, der hænger et hjemmelavet skilt i klassen: "PYT MED DET!"

Nu må holdene stjæle æg fra hinanden samtidig med, at der indsamles point. Man kan blive taget til fange og kun blive befriet, hvis en holdkammerat kan komme en til undsætning ved, at vennen skal kravle igennem "fangens" skrævende ben…

Stave-ægge-legen afsluttes med, at påskeharen har lagt rigtige chokoladeæg rundt omkring det område, skolen kalder for “Junglestien”. Tilbage i klassen får hver elev 3 små chokoladeæg fra den store fælles indsamlede bunke.

Så følger den lovede morgenrunde og bagefter indtages der “10’er” mad, imens Christina læser højt fra dansk-læsebogen - et uddrag fra Ole Lund Kirkegaards: “Otto er et næsehorn.” Ole Lund Kirkegaard var forfatter, men også lærer - en af de fantasifulde af slagsen – li’som Christina, dansklærer i 3.D.

God påske 3. D og Christina og tak fordi jeg måtte være med til en legende, lærerig dansktime på Skolen ved Gurrevej.