Søg
  • Skrevet af SBG

Eleverne kan li´ at se klasseværelset - hjemmefra!


Kenneth, der engelsklærer i 5. S, en klasse på Skolen i Bymidten, er ved at gøre klar til at have fjernundervisning i engelsk med sine elever. Han er klar ved skærmen og kigger ind i kameraet på sin pc. En af pigerne er klar før tiden, så Kenneth tager sig tid til lige at få en lille “hygge-sludder” med pigen … lidt som i gamle dage, hvor man som lærer fysisk også havde mulighed for at få en morgensamtale med de elever, der kom før tiden. De andre elever popper stille og roligt op på Kenneths skærm.


Flere og flere kommer på. Nu skal lektionen begynde. Kenneth taler stille og tydeligt til eleverne. Han siger, at han godt er klar over, at flere lige har brug for få minutter til at omstille sig fra faget tysk, som lige er afsluttet.


Så slår Kenneth over i engelsk. Der er morgenrunde, hvor Kenneth udover at føre “protokol” også tjekker dagsformen hos eleverne. Alle er på! De fleste taler faktisk engelsk med Kenneth - få taler danenglish... Men det er også ok, siger Kenneth bagefter.


Det første på programmet er en lidt svær tekst, der handler om det danske begreb: “Hygge”. En af pigerne i klassen får ros af Kenneth. Hun leverer en fejlfri oversættelse til dansk.


Lidt senere i dagens program introducerer Kenneth eleverne for begrebet: "Chunks”.

Det er engelske meget almindelige brugbare sætninger, der kan læres som rutinesætninger, som stille og roligt kan udbygges. Kenneth viser en lille 6 minutters video om begrebet. Der er øvelser til, som eleverne skal lave færdig “derhjemme” til næste gang, som er den næste tirsdag. Det sidste kvarter af timen er til selvstændigt arbejde med opgaver, som eleverne hver især arbejder med. Kenneth selv giver en enkelt elev feedback på en opgave.


Kenneth er meget tilfreds med, hvordan eleven har løst opgaven. Da timen er slut, og Kenneth har sagt “Bye-bye, have a nice weekend” fortæller han, at noget af det sværeste ved online-undervisning, netop er at nå det enkelte barn. Kenneth savner nærværet og den fysiske opmærksomhed på de elever, der falder lidt ud - som har det svært. Det er et af de helt store tab ved fjernundervisningen.


Det er jo et intenst medie, når man sidder med ansigtet ind i skærmen. Det kræver stor opmærksomhed fra både lærer og elever. Det kan være godt med den tætte koncentration - men den trætter også både eleverne og læreren, siger Kenneth.


"Du har hue på i timen - Må man det?" - "Øhh. Jeg synes, at huen er pænere end mit coronahår! -Ha-ha!"

På spørgsmålet om, hvorfor han næsten altid sidder i klasseværelset og underviser og ikke derhjemme i privaten, siger han:

Der er faktisk mange af mine elever, der siger, at det er rart, trygt og genkendeligt, at de kan se deres gode gamle klasseværelse. De savner skolen og fællesskabet med de andre elever…. og os lærere ...Det siger de bare ikke..Ha-ha!”.

6 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle