Søg
  • Skrevet af SBG

En biologitime med swung i!



8. Q og deres lærer Adam arbejder i øjeblikket med sanserne i faget biologi. Og hvis vi zoomer lidt tættere på, er det i disse dage hørelsen, der arbejdes med.


Klassen er mødt op i stamlokalet og Adam introducerer, hvad der skal ske de næste en og en halv time. Efter elevregistreringen forlader alle klasseværelset og går til fysiklokalet i den tilstødende sciencebygning.


Jeg undrer mig på vejen lidt over, hvorfor det ikke er Natur&Teknologi-lokalet, eleverne skal have undervisning i - men derom lidt senere.


Adam bruger et lille kvarter på sammen med eleverne at genopfriske sidste lektion. Her prøvede eleverne for første gang at lave svingningsforsøg. Hvad fandt man ud af? Noget gik godt, andet kræver et nyt forsøg.


Adam er god til at pointere, at det er godt og vigtigt, når man undrer sig over, at et forsøg giver forskellige resultater.


Han har listet dagens program op på skærmen:

“Hørelsen - øret - lyd - svingninger”


Eleverne skal undersøge, hvilke faktorer der påvirker svingningstiden.

Herefter skal de udarbejde en model, lave en perspektivering og endelig klargøre en præsentation af deres resultater, konklusion og perspektiver.

Hver gruppe skal udmåle meget præcist en selvvalgt snorlængde - en drengegruppe vælger (selvklart…!) at begynde med 2 meter… De fleste andre arbejde med en længde på højst 30 cm…. Vil man bruge et lod, to lodder…? Osv.


Der findes en formel til udregning af svingningstiden:

T= 2X Pi X Kvadratroden af længden delt med 9,82” …..!


Nok er det morgen i den danske folkeskole, mange udskolings- og teenageelever vil være trætte, men eleverne i 8. Q arbejder engageret med opgaven. Der er en behagelig og rolig stemning med en naturlig arbejdsstøj, når fx et forsøg går enten godt eller mindre godt… Det er ikke så rart at få et svingende lod i hovedet, når man som nabogruppe ikke var forberedt på, at snoren var 2 meter…


Jeg taler med en gruppe, der udtaler, at det er så dejligt igen at få lov til at bruge fingrene, lave forsøg i virkeligheden og IKKE kun på en computerskærm. Være fysisk sammen med sine klassekammerater og kunne nusse, puffe og kærligt drille hinanden… Det kan noget!


Som lovet: Tidligere undrede jeg mig over, at undervisningen skulle foregå i fysiklokalet. Der var der så en god grund til. Som prøvefag til afgangsprøverne i 9. klasse er fagene geografi, biologi og fysik smeltet sammen til “prøve i naturfag”. I dag var der tydeligt et samspil mellem biologi og fysik.


Adam bruger de sidste 10 minutter til at runde af og høre lidt om, hvor langt eleverne er nået. Emnet og arbejdet fortsætter i den kommende uge.


Med glimt i øjet siger den milde, tydelige og dygtige biologilærer, at han godt ved, at 8. Q elsker at lave forsøg, men at de er mindre glade for at rydde op efter sig.


Vær venlig at gå i gang med at rydde op og bagefter skal I spritte af - Tak for idag!”

2 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle