Er det ikke sjovt?

“Der er noget i luften”, som den gamle julesalme lyder i teatersalen på Nygård skole - og det er spænding! 10 minutter før skolens dramahold går på scenen, gøres de sidste forberedelser. Hanne, der er skolens dramalærer, har tydeligvis prøvet det før. Hun guider eleverne på plads, og de sidste får deres kostumer på.

Publikum kommer ind klassevis. Der ER styr på coronarestriktionerne. Hanne byder velkommen, og enkelte af eleverne begynder allerede at grine af bar spænding. Lyset slukkes, og følgespotten lyser centralt på scenetæppet, som nu glider til side. Den næste lille halve time skal vi se stykket “Nygård News”. Et stykke som de 11 dramaelever fra skolens ældste klasser selv har udviklet sammen med dramalæreren Hanne. Der går ikke mange minutter af “nyhedsudsendelsen” før en lille dreng fra 1. række højlydt siger: ”Er det ikke sjovt?”. Vi nikker og griner. Jo, det er et sjovt stykke. En dreng sidder på sit værelse med høretelefoner på og spiller computerspil. Man hører, at det er hans mor stærkt utilfreds med. Han skal komme og være med til at juleklippe og bage julesmåkager. Det GIDER han overhovedet ikke. Pludselig kommer en skummel person ind og kidnapper ham. Og i samme nu er der intet internet, der virker i hele Helsingør, fortælles det af studieværten. Lidt senere erfarer publikum, at det er et par nisser, der har taget drengen. Han skal hjælpe med at lave pakker og julemad . . . Set ud fra et voksent perspektiv er det et sjovt absurd stykke, som dramaholdet har sat sammen. Absurd fordi i løbet af handlingen møder man Dronning Margrethe som scenearbejder. Statsminister Mette Frederiksen, der går rundt og spørger publikum, om de har set to mink! Inger Støjberg går og fejer og taler med publikum, indtil en fængselsbetjent får hende ind i sin celle igen! I nyhedsstudiet får man besøg af tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen i selskab med Gurli Gris, der sidder på scenekanten og spiser… flæskesvær! Lars reklamerer for sit nye parti. Alt ender lykkeligt. Drengen kommer hjem, og samtidig har Helsingør på mirakuløs vis fået internettet op at køre igen. Som slutbillede går tæppet til side, og vi ser et julebord, hvor Gurli Gris er julemaden . . . Hold da op for et fantasifuldt stykke med et satirisk tvist, som dramaholdet har opført. Latteren er høj, og vi publikum klapper ved tæppefald, og de dygtige skuespillere og teknikere bukker… JO, lille ven fra 1. række. Det var sjovt! To timer efter skulle stykket opføres igen for dramaholdets forældre. Det blev sikkert også en sjov oplevelse, og forældrene gik nok hjem med stolthed i deres sind.