• Forfatters billedeHelsingør Skole

Fastelavn er stadigvæk mit navn!

“Det giver mig en ro i hjernen og i mit hjerte,

at fastelavn er det samme år efter år!”

Som et trylleslag - som et slag på en vandmættet fastelavnstønde åbner himlen sig kl.15 over Abildgårdsvej nr. 45, og solen sender sine stråler ned over det røde klubhus og det store udendørsareal.

Her ligger klubberne, “Abildtræet/Krudtuglen” og Gavlen, et socialpædagogisk tilbud for elever med generelle indlæringsvanskeligheder i alderen 10-18 år.

Rygtet om, at “Halloween” helt har overtaget scenen fra fastelavn er ikke sandt - at fastelavn med udklædning og alle de traditionelle begivenheder som den fest indeholder, er stærkt overdrevet.

For Klubben har igen i år inviteret til fastelavnsarrangement med fastelavnsbolle-spisning, tøndeslagning og 2 traditionelle fastelavnslege. Man har været velkommen til at komme udklædt, men man må også gerne være med, hvis man kommer og er klædt ud som…”skoleelev-klubmedlem”!

Selvom de før omtalte tønder har ligget i vand natten over, er de to holds tønder banket til pindebrædder, før jeg når at få taget min skriveblok frem og gjort mit kamera klar.

Der bliver kåret en kattekonge og dronning for henholdsvis de mindste og de største klubbørn. Alle fire får et gavekort til et lille måltid med drik i Klubbens café.

På pladsen vandrer der en heks, en superwoman, en løve, en elverpige og et par riddere rundt. Det er tydeligt, at lysten til at klæde sig ud er størst hos de mindre klubbørn.

En pige fra 6. klasse siger: ”Det er egentlig ærgerligt, sidste år var jeg klædt ud, men det har jeg ikke haft lyst til i år. Jeg vil ikke se dum ud…!”.

Alex, der går i 9. klasse og går i Gavlen vil gerne være med - men kun som betragter.

Hun fortæller mig… nej hun formulerer sig meget smukt, når hun udtaler:

Det giver mig en ro i hjernen og i mit hjerte, at fastelavn er det samme år efter år..!”

Så er det tid til de to gamle lege:

“Hvem er hurtigst til at spise lakridssnørebånd”, hvor man kun må bruge sine læber og sine tyggefærdigheder. Og “Bide til bolle-legen”, hvor det igen kun er munden, der må bruges. Det ser skægt ud, men det ser også noget svært ud.

En af pædagogerne fortæller mig, at arrangementet slutter af med, at man går indendørs, får varmen og hygger, indtil klubben lukker.

Det kan godt være, at fastelavn er det samme og samme hvert år - men sådan er det med traditioner. Og det er vel egentligt meget godt, hvis verden en gang imellem føles som kaos.

Bonusinfo: På onsdag den 2. marts er det Askeonsdag. Så begynder fasten, som varer i 40 dage indtil påsken, hvis nogen skulle have lyst til at deltage ...

Tak til Klubben for at jeg måtte deltage i løjerne.

Skrevet af Brian Peter Grønbæk