top of page
Søg

Gensynsglæde på Nordvestskolen

Skrevet af SBG

Kan man tillade sig at sammenligne et landbrug med en folkeskole? Javist!


Lad os da begynde ude på landet, hvor landmanden har glædet sig til at få sit kvæg på græs efter en lang vinter. Uden at vide det har kvæget sikkert også ventet med spænding! Man ser det i hvert fald, når stalddøren bliver åbnet til de store græsmarker. Forårskåde render og springer kvæget rundt og er helt pjattede - en glad forårsvals er i gang…


Regeringen og Folketinget har besluttet, at blandt andet eleverne på Nordvestskolen må komme fysisk i skole igen, men kun udendørs, en dag om ugen efter over 3 måneder med fjernundervisning hjemmefra i “stalden”.


Jeg var med til det første gensyn med Nordvestskolen, klassekammeraterne og to af lærerne, da 6. A og lærerne Lise og Per mødtes for første gang uden for 6. A’s klasseværelse.


Lidt i klokken 8 var gensynsglæden så stor, at man som klassekammerat glemte det med at holde afstand. Man kunne næsten ikke lade være med at røre. Det var først, da lærer Per med høj røst bød velkommen tilbage igen og bad eleverne om at holde mere afstand til hinanden, at der kom lidt mere luft imellem eleverne. Der var smil og glade ansigter hele vejen rundt.


Efter at Per havde ført protokol, gennemgik han og Lise dagens program, som strakte sig fra kl. 8:00 til 11:30. Hele formiddagen skulle eleverne gennemføre et “Stjerneløb”. Klassen var på forhånd inddelt i 5 grupper. Uderummet lige foran klasseværelset var “Stjernens centrum”, og herfra løb der arme ud til forskellige poster med opgaver, som skulle løses på tid - ca. to poster pr. halve time. Som gruppe skulle man f.eks. løbe op til bygningen, hvor tandlægerne hører til. Her skulle der tages et foto med f.eks. glade smil, så tænderne strålede… Så løbe tilbage igen til lærerne og vise sit billede. Herefter fik man en opgave, der skulle løses. Der var opgaver til hele fagrækken på 6. klassetrin.

Dansk, matematik, engelsk, idræt osv.


En af grupperne fik en opgave om statistik. “Kan I aflæse et diagram og finde svar?”

En anden skulle udvikle en dans, der skulle vare 45 sekunder… “Puha, sagde en af drengene… det er en umulig opgave!”... Men det var det ikke!


Jeg fik undervejs mulighed for at spørge eleverne om, hvordan det var at begynde igen. Der var stor enighed om, at det var skønt at mødes igen og se sine klassekammerater og yndlingslærerne igen. MEN! De ikke kunne se meningen med kun at komme en dag om ugen… og så udendørs… 5 hele ugedage på skolen eller intet var den gennemgående holdning. Så må vi håbe, at det ikke vare så længe før, at undervisningen bliver normaliseret.


Da dagen var omme, lyder meldingen fra flere af eleverne, at det alligevel var en sjov og spændende dag, som Per og Lise havde arrangeret.


Nu da ugen er slut har alle klasserne været til udeundervisning og tilbagemeldingen fra Daglig pædagogisk leder, Søren Pedersen er, at alle de elever, som han har talt med, synes det er rart at komme tilbage - men de siger: "Giv os flere skoledage ... voksne..!"

Men ja, som sagt, gensynsglæden var stor da 6. A kom på græs, en forårsdag i marts!

24 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Комментарии


bottom of page