Hele 4. årgang på Skolen ved Gurrevej skifter skole!

Hvad er nu det for noget? Hvad sker der lige på Skolen ved Gurrevej?

Der sker såmænd det, at det utrolige dynamiske og kreative lærerteam på 4. årgang har brugt hele foråret og forsommeren og sikkert den sidste uge, inden eleverne kom tilbage den 9. august i samråd med ledelsen til at forberede et spændende, udfordrende og lærerigt skoleår i meget anderledes rammer end eleverne, lærerne og forældrene ellers er vant til.

Fx er man øvet i som forældre ved skolestart at sikre sig, at penalhuset er kampklart, skoletasken er ren og pæn og bogbindet er købt til de få bøger, der skal bindes ind til ens barn.

Men hjemmene på 4. årgang har i et velkomstbrev fået at vide, at man som forældre skal huske at finde en hvid skjorte frem samt en fjer og en pind…. HVORFOR DOG DET?

….Jo, fordi deres børn er blevet optaget på Hogwarts-skolen for magi og trylleri!

Så på første skoledag i dette nye skoleår mødte en større flok elever op i hvide skjorter og med fjer, tryllestav og togbillet i hånden og skubbede deres vogn med skoletasker gennem muren til perron 9 ¾ og kørte med Hogwarts Ekspressen til skolen, hvor de i 3 ½ måned fordelt på august, november, marts og juni skal være i Harry Potter universet og gå på Hogwarts.

Fagene skifter indhold og med nye faglige mål. Fx bliver N/T til viden om eliksirer, kristendom bliver til viden om mørkets kræfter. Som fælles læsning gennemgås bogen “Heksefeber”, idræt bliver til Quidditch og endelig skal eleverne spille troldmandsskak i matematik og arbejde med magiske portaler i fantastisk litteratur i dansk.

Hogwarts skolens leder Professor Dumbledore (Anders) holdt velkomsttalen og lærerne, Mrs. McGonagall, Mrs. Spire, Professor Snape og gode varme Hagrid satte rammerne.

Apropos rammer! Det er et fantastisk arbejde lærerne har lagt for dagen. Hele gangen og fællesrummet var omdannet som en kulisse til bøgerne og filmene. Meget stemningsfuldt ...

Efter en fællessamling med mugglerne (de øvrige almindelig elever på Gurrevej) blev årgangen inddelt i 4 huse efter de berømte husnavne på Hogwarts:

Gryffindor for de modige, Hufflepuff for de empatiske, Slytherin for de ambitiøse og Ravenclaw for de videbegærlige. Det var selvfølgelig den berømte fordelingshat, der fordelte eleverne … Men den var lunefuld den hat … Hvad man håbede, hvad man troede blev enten til virkelighed eller det modsatte. Men lærerne på “Hogwarts” har det mål, at den enkelte elev skal udfordres, så fx kan en stille og tilbageholdende elev godt placeres på Slytherin for, at han/hun skal øve sig på at have større ambitioner for sig selv og turde stå frem.

Når skoleåret er omme, er der et håb og en tro på, at årgangens trivsel og faglige udvikling er blevet endnu større efter et forløb med elementer af glæde, sjov, kreativitet - drysset med fantastiske fortællinger og magi. Hvor man som elev har mødt nye skolekammerater at arbejde sammen med - klasseskellene er brudt ned.

Med en hemmelig trylleformular ønsker jeg alle deltagere på 4. årgang held og lykke med et fantastisk og spændende projekt - et nyt skoleår.

Tak fordi jeg måtte dele opstarten med jer.