• Forfatters billedeHelsingør Skole

De løb rundt - op og ned

Opdateret: 1. nov. 2019

For 37. gang blev der afholdt skolernes motionsløb for de danske folkeskoler. Igen i år var Skolen i Bymidten, afdeling Byskolen med. Men for første gang kunne det se ud som om, at løbet var i fare for at blive aflyst!

Det vil så være første gang i den tid skolen har deltaget - og det er i mange år. Regnen væltede ned ved skoledagens begyndelse. Men de kloge lærere, Jesper og Pia, der havde planlagt løbet, vurderere og analyserede de forskellige vejrudsigter. Beslutningen blev taget: "Vi skyder løbet en time til løbstart". Det var et sats - en klog og heldig beslutning. Med afgang fra skolen kl. 10.00 kunne løbet skydes i gang kl. 11.00 - i gråvejr - men i tørvejr.

Det blev igen en dejlig formiddag i skovarealet ved skovlegepladsen. Ruten var 2 km lang ,og det galt om at løbe eller gå ruten, så mange gange man var i stand til i løbet af en time. Ruten var spændende varieret. Løberne og de gående var igennem et kuperet terræn med stigninger og fald. De løb rundt op og ned. Der var rigtige mange elever og lærere, der løb flere runder, og andre begyndte at løbe en runde og derefter i mere roligt gåtempo at tage de næste. Ved vejbommen og indgangen til skoven og skovlegepladsen havde teknisk service-personale opsat borde med frisk frugt og drikkevand, som Daglig pædagogisk leder Jacob Heising og overlærer Leif stod for at udlevere. Det var der mange røde kinder og svedige pander, der tog taknemmeligt imod.

Kl. 12.00 var løbet slut og hjemturen til Byskolen kunne begynde. I relation til den truende aflysning endte formiddagen sørme også med et solstrejf i en vandpyt, som en linje siger i en ældre dansk grand prix vindersang.

Tak til Byskolen for et veltilrettelagt motionsløb og god efterårsferie til alle elever og forældre og de gode voksne på Helsingør Skole.