top of page
Søg
Forfatters billedeHelsingør Skole

Hvad foregår der egentlig på SFO’en fra klokken et?

Blandt andet fokus på sprog og aktiviteter ved bål!


Udendørs vrimler det med SFO-børn til trods for, at det er en af de dage, der beskriver november måned ganske godt. Overskyet med lidt regn i luften krydret med en kold vind, der gør, at mange voksne ville krybe indendørs… Men ikke børnene her på Skolen i Bymidtens “Frit”.


Men, jeg er voksen, og derfor begyndte min eftermiddag indendørs i det lune køkken, hvor en gruppe drenge og piger er i gang med at hjælpe en pædagog med at lave ovnbagte pizzatoast.


Jeg har hørt, at denne SFO lige er påbegyndt et fokus på det talte sprog i skolen.

På et personalemøde kom det frem, at denne forholdsvise nye SFO har mange kroge og “hemmelige hjørner” (ift. Rantzauvej og Kongevej), hvor man som ansat ikke lige kan skride ind, hvis det smukke danske sprog bliver tilsat ord, som man ikke skal læse her…!

Derfor bliver der i disse uger sat fokus på, hvordan man bedst udtrykker sig over for hinanden. Det gøres både i skoletiden i de lektioner, der kaldes UUV og i SFO’en. Her har pædagoger og medhjælpere planlagt forskellige tiltag.


Man begyndte projektet ved at samle børnene i “Tumlesalen” for at fortælle, hvorfor der skal arbejdes med sproget.


Personalet har f.eks. udviklet to motiver, der forestiller henholdsvis en blomst og en kaktus, der symboliserer det pæne og det grimme sprog. Dem bruger børnene så aktivt, når de støder på eksempler på, hvordan sproget bliver udtalt.


Børnene læser bøger, der behandler det gode sprog kontra det dårlige. De spiller “Forum”, der går ud på først at dramatisere en dårlig konfliktløsning. Dernæst en debat om, hvad der gik galt, og hvad der kunne være en bedre løsning - og så til sidst spille den for hinanden.


Man inddrager “Marys kuffert” (en fysisk kuffert med en masse trivselsaktiviteter i), “Den varme stol”, hvor hvert enkelt barn udelukkende får positive beskrivelser på, hvordan hun/ han er. Og endelig har hvert barn sin egen “pyt-knap”.


Jeg skal bede om at få en stor skål til popcornene!”



Forespørgslen kommer fra en pige, der kommer ude fra bålet. Det bliver så et passende tidspunkt til at forlade køkkenet og samtalen om sproget blandt børnene.


Og ganske rigtigt! Da jeg kommer ned til bålpladsen, er der sat en popcorngryde på bålet, og der dufter skønt af popcorn. For en stund glemmer man det rå efterårsvejr.


Jeg får at vide, at der cirka er 180 børn tilmeldt “fritten”. Derfor er det godt at kunne aktivere mange af børnene udendørs - så længe vejret tillader det.


Området er inddelt i flere zoner: Rollekampsport, boldspil, andre sjove spil med f.eks. flasker i snor og så den zone, der er det andet fokuspunkt i dag: Bålzonen.


Der er hver dag en stor gruppe børn, der vælger at være ved bål-aktiviteten. Jeg får at vide, at det er børnene, der altid får lov til at bygge bålet op og tænde det.


Popcornene er klar til at blive delt ud. En stolt dreng - det lyser ud af øjnene på ham - har fået lov til at dele ud. Ingen popcorn uden at man har sprittet sine finger af! En plastikkrus bliver brugt til opøser.


Der er mange gode samtaler med de børn, der sidder rundt om ved bålet, fortæller pædagogen, der har ansvar for denne aktivitet. Dernæst lærer børnene også at vente på tur. Det er snobrødsbagning et godt eksempel på. Der kan vel være cirka 5 børn rundt om bålfadet ad gangen, og man lærer i tilgift at have tålmodighed til at vente på at snobrødet bliver bagt tilstrækkeligt.


Hvem husker ikke smagen af den klæge dej i midten?


Ild - vand, jord og luft kan noget. Det virker tiltrækkende! Både for børn og voksne.

... OK! Den brændte skorpe på brødet smager nu også meget godt!


Skrevet af Brian Peter Grønbæk

62 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Kommentare

Kommentare konnten nicht geladen werden
Es gab ein technisches Problem. Verbinde dich erneut oder aktualisiere die Seite.
bottom of page