Søg
  • Skrevet af SBG

Hvad ligner det at bruge X i en ligning!


5. R på Skolen i Bymidten har Pia i engelsk og matematik fra 2. lektion og til frokost.

Eleverne har i den første time øvet sig på enten fransk eller tysk. Det er nu, der skal vælges mellem de to sprogfag.

Det kan være svært at vælge - “Hvad syn´s du?”



Eleverne kommer i dråbeform tilbage til stam-klasseværelset, hvor Pia har sat de første elever fra “tyskholdet” til at tage deres pc’er frem og arbejde med engelsk grammatik…. Dejligt med noget kendt!


Da hele klassen er samlet, beder Pia klassen om at gå i gang med gruppearbejdet om amerikanske brands. Lige fra McDonalds over Ford T til Amazon og Coca Cola.

Men tiden er knap, når der også skal spises 10-mad, og hurtigt er tiden gået, og det ringer ud til pause…


Klokken er blevet 10:00, og 5. R ser ud til at havde haft et godt frikvarter. De er stille og rolige. De kigger op på den store skærm, hvor Pia har klargjort det nye emne: Ligninger!

UPS! Der er undersøgelser, der viser, at “ligninger” er mange forældres skræk, når der skal laves lektier ved spisebordet og barnet spørger om hjælp…


Hvad ligner det at putte bogstaver ind i regningen - ind i matematikken! Det skal kun være TAL! X giver for mange kun mening i underholdningsserien, “X-factor”. Men hjælpen er på vej… Ja, faktisk er hjælpen allerede fysisk tilstede i klassen.


Pia forklarer stille og roligt, at man skal sørge for, at der er balance på begge sider af lighedstegnet. De kendte tal på den ene side og de ubekendte (x) på den anden side.


Tænk på en vægt. Hvis der er for meget vægt på den ene side, skal man putte lidt flere lodder på den anden… Det er til at forstå, ikke? Vi skal have X’et isoleret…

Al begyndelse er svær. 5. R skal nok løse alle de mange ligninger, som de bliver udsat for de næste 4 år og for nogen måske de næste 7 år. De var i hvert fald i fuld gang med at regne den ud, da jeg forlod klassen.


Tak til 5. R og Pia for at jeg måtte komme på besøg.

9 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle