top of page
Søg
Skrevet af SBG

“Jeg er allerede godt på vej!”



Der står matematik på skemaet i H2 på Nygård skole i dag efter 10-pausen.

Det er efterår, og træernes blade i skolegården er godt i gang med at klæde om til årstidens løvfalds-modefarver gul, rød og brun, inden de forlader deres trygge hjem - træet - og falder til jorden og bliver fejet væk af vinden eller den tekniske servicemedarbejderens kost eller maskine.


Gaby, der er en af de voksne, får de fleste af drengene i klasse gelejdet ind fra frikvarteret. Et par af drenge er selv kommet ind i klassen, hvor Dorte er ved at gøre klar til at matematiktimen kan begynde. Et helt almindelig undervisningsmodul i matematikkens verden tror jeg…! Men H2 har forberedt en overraskelse til dagens gæst.


To af eleverne vil udføre et tryllenummer for mig - med mig! Den ene af drengene bruger tryllehat og stav. De laver begge et korttrick, hvor jeg skal trække et kort, som kun jeg ser …. jeg lægger det tilbage i bunken, og jeg får besked på at blande kortene, så mit valgte kort forsvinder i mængden. Det må være umuligt … Men alligevel ved trylleri finder begge drenge til stor jubel og latter mit hemmelige kort. Hvordan pokker kunne de det?… Magi!


Herefter introducerer Dorte matematikbegrebet “tvillingetal.” Der skal plusses. Et tvillingetal er f.eks. 1+1, 2+2, ...8+8 osv.


Dorte og Gaby har hængt små skilte op med tvillingetal rundt omkring i klasserummet. Nogle er godt gemt.

En rigtig sjov leg, “finde diktattal”, og derefter skriver svaret ned i et skema, som skal ligge på ens bord. Uuh - kan man huske, hvad tallene er? Ellers må man lede efter regnestykket igen. Drengene synes helt tydeligt, at det er sjovt, og de er alle dygtige til at regne dem alle ud.


Så skal der spilles “Fire på Stribe”! En udbygning af de tidligere lege, hvor man dobler op og bruger centicubes som brikker på det rigtige svarfelt.


Meget ubemærket og ret elegant skifter Dorte fagindhold til “Natur & Teknologi”, hvor der arbejdes med “First LEGO league, junior”. Men en af drengene er så grebet af “Fire på Stribe”, at han spørger Dorte, om han og Gaby ikke nok må spille videre. Dorte siger, at han så skal vide, at han ikke når at arbejde med LEGO denne dag. Han nikker indforstået og smiler glad til Gaby.

Men LEGO kan altså noget! Der er helt stille, og drengene arbejder koncentreret. Dog må Dorte tit hjælpe til med at holde rede på alle klodserne og dingenoterne. Tænk, at man allerede i 2. klasse lærer at programmere! Et par af drenge er nået langt. Den ene, Anton, siger højt og spontant ud i rummet, da han “læser” næste step i manualen:


“Jeg er allerede godt på vej!”


Det er godt Anton! Du giver Dorte og Gaby en fin og tydelig feedback på, hvad du har lært, og hvad du er ved at lære…


Så er drengene blevet trætte. Det passer perfekt, fordi klokken siger spisepause, og ugens sidste skolemadpakke findes frem…


Tak fordi jeg måtte komme forbi til et “helt almindeligt undervisningsforløb”i H2 og til Dorte og Gaby.

66 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

留言

無法載入留言
似乎有技術問題。請重新連線或重新整理頁面。
bottom of page