Søg
  • Skrevet af SBG

”Måske er det murer, jeg skal være, når jeg bliver lidt større?”




Man taler en del om at gøre undervisningen (mere) nærværende og meningsskabende for eleverne i den danske folkeskole. Om dette var tilfældet på en af de sidste dage i skoleåret 20/21 for 7. C på Nordvestskolen kan ikke siges med sikkerhed. Men det er ganske vist, at motivationen var synligt i top, da klassen, iklædt tøj og sko der kunne tåle at bliver oversmurt med mørtel, gik i gang med at bygge skorstene ….


Marianne, der er klassens lærer, fortalte, at 7. C var tilmeldt projektet “Kloge hænder” i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus. Først på ugen havde klassen besøg af en murermester, der gav en grundig lektion i, hvad man skal vide om et håndværksfag der så om sige har været med til at bygge Danmark op. Hvad skal der til, før en god mørtel er god nok til at mure - at “klistre” murstene sammen med? Hvordan laver man de bedste overgange? Hvordan flækker man en mursten? Er det korrekt, at der er rigtig meget matematik i murerfaget?


Jo! Der er godt nok meget matematik. Der skal regnes en del, hvis 7. C’s skorstene ikke skal være skæve fra begynd

else og måske brase sammen ...


Det var godt murevejr den dag. Først blev der lagt presenninger ud på jorden foran klasseværelset. Muremørtel sviner en del.


Så blev der slæbt mursten. En af pigerne, der lige skulle pille lidt morgensøvn ud af øjnene mumlede højlydt:

Det kan da ikke være meningen, at vi skal slæbe alle de mursten ud selv!”


Det var faktisk tanken, og så får hun lige den korte version af, hvordan man i gamle dage havde arbejdsmænd, der havde det job at slæbe mursten op til murerne på 3. sal i en stor kurv på ryggen …


Dagen skred frem, og 7. C er de stolte børn fra landet, der også bliver kaldt LEGO land.

De har tydeligt en erfaring med at bygge med klodser og en dygtig matematiklærer i Marianne. For hold da op, hvor flot de fire skorstene stille og rolig kom op i højden.

Interessant var også at se de 4 gruppers uudtalte rollefordelinger. Der var direktøren, der kom med kloge og ukloge ideer til, hvordan arbejdet skulle skride frem. Så blev man heller ikke så beskidt. Så var der ingeniøren, der regnede den ud. Men arbejdshestene, og dem var der allerflest af, vidste, at de i den grad skulle lytte til både murermesteren og deres matematiklærer.


Med grin, højt humør og fantastisk teambuilding stod fire flotte skorstene færdige, da dagen var omme. De trætte murere kunne med stolthed gå hjem efter en lang arbejdsdag.

Men næste år står den i strømmens tegn. Kommer man i stødet af at være elektriker?... Ej!... Den var godt nok dårlig, onkel Sjov…


Tak for en meget spændende dag 7. C og Marianne på Nordvestskolen.


Skrevet af Brian Peter Grønbæk

9 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle