"Man må for fa’en da blive til no’ed!"

Når man er elev i den danske folkeskole, sker der for mange et stort spring, når man rykker op i udskolingen fra mellemtrinnet. Man mærker det måske ikke så meget i 7. klasse udover, at man nu får lov til at være sammen med de rigtige store… Men i 8. klasse tager det hele fart! Man skal f.eks. tage stilling til, om man vil konfirmeres eller ej. Derudover er der nok en tante eller onkel, der allerede har spurgt en: “Hvad skal du så bagefter folkeskolen, Preben?”. “Øh, det ved jeg ikke rigtigt endnu … måske gymnasiet …?” Anna, Isabell og Elvira går alle tre i 8. R på Skolen i Bymidten. De har for nyligt haft de første lektioner med studievejlederen Torben Granat om, hvilke uddannelsesretninger man kan vælge imellem. Det forlyder, at Torben har været både god og sjov. Pigerne fortæller, at de skal mødes med Torben 6-8 gange i løbet af dette skoleår. Vi taler lidt om det med at skulle vælge - allerede nu og sætte de første krydser. Ved et tilfælde er de tre piger faktisk ret afklarede… lige nu. De ser alle hver en retning, der ser fornuftig ud. Anna siger med sikker stemmeføring, at hun aldrig sådan rigtig har været til det boglige. Hun har en bedstefar, som hele livet har arbejdet med træ. Han har været sløjdlærer i mange år. Anna elsker duften af træ - ligesom ham. Derfor vil hun begynde en EUD - Erhvervsuddannelse, dernæst tage overbygningen EUX - studenterforløb. Det hele skulle gerne ende med, at hun vil uddanne sig til snedker. Så hun går i en helt anden retning end sine to søstre og forældre, der alle har gået på det almene gymnasium. Isabell har ligesom Anna aldrig været i tvivl. Siden hun var helt lille, har hun drømt om at handle og sælge. Hun kan godt lide at tale med folk. Elsker “at prutte om prisen”. Sådan har hendes søster og papfar det også. Så hun er helt klar. Hun vil efter 9. klasse på HHX, handelsgymnasiet. Så må tiden vise, hvad næste step bliver. Jeg spørger hende, om det kunne rokke ved studieretningen, hvis hun opdager, at f.eks alle veninderne vælger alment gymnasium. “Nej,” siger hun hurtigt og klart - ingen betænkningstid. “Jeg følger ikke strømmen - jeg er min egen”. Elvira er den eneste, som ikke altid har vidst, hvad hun ville. Men nu synes hun, at hun har en fornuftig plan. Hun vil tage HF og derefter noget, som man kalder universitetspakken. Det er Torben, der har præsenteret hende for den mulighed. Elvira vil nemlig gerne læse til psykolog eller psykiater. Så måske tager hun på efterskole i 9. klasse, og så har hun fundet ud af, at privatskolen “Rudolf Steiner” er begyndt at kunne tilbyde HF. For at komme på HF, skal man have taget 10. klasse med. Den vil hun så tage på Rudolf Steiner. I en bisætning fortæller hun, at hun tidligere i de mindre klasser netop har gået på en Steiner-skole. Formen tiltaler hende. Shubiduas sang, “Den røde tråd”, fra sen 70’erne beskriver filosofisk den tvivl og usikkerhed, man kan have over, hvad skal der blive af "lille mig", og hvad er voksenlivet for no’et? De tre seje piger repræsenterer, måske udvalgt ved et tilfælde, en helt ny sikker stil. Vi bli’r for fa’en da til no’ed! Tak for snakken. Håber ikke I kom for langt bagud med historieundervisningen!