I dette skoleår har ledelsen på Helsingør Skole besluttet, at på to af skolens fire afdelinger, nemlig Skolen ved Gurrevej og Nordvestskolen skal et af skoleårets fokuspunkter være:
Hvordan bliver vi bedre til at arbejde med vores relationskompetencer?
Relationskompetencer er måden vi som lærere arbejder med forholdet til børnene i klasserne, også når der måske er behov for at sætte nogle grænser, og når man som lærer føler, at man er nødt til at skælde ud. Hvad er alternativerne til skældud?
Derfor er en række medarbejdere og repræsentanter fra ledelsen på de to skoler sat på skolebænken. Ligeledes deltager der medarbejdere fra Børne- og Ungerådgivningen i det spændende forløb.
Der er fastsat 8 undervisningsgange i løbet året, hvoraf den sidste gang er et erfaringsdelingsmøde, efter man har arbejdet mere målrettet med relationskompetencerne på skolerne i en fastlagt periode.
Denne onsdag var det 6. gang, at holdet mødtes i et stort mødelokale på Kulturværftet. Mette Thor Jørgensen skulle lede holdet igennem dagen med emnet:
“SKÆLD UD”. Mette har sammen med Louise Klinge og Erik Sigsgaard skrevet bogen:”Skole uden skæld ud”. Mette er skolekonsulent, forfatter og lærer. Bogen tager udgangspunkt i flere års forskning i, hvordan skældud påvirker børn. Ved du, hvad skældud gør?
Skæld ud har en negativ betydning for børns liv, fordi skældud påvirker deres relationer til kammeraterne og til de voksne i skolen.
Denne onsdag morgen er Mette i morgentopform. Hun er god til at skabe en glad, lattermild og tryg stemning i lokalet.
Hun gennemgår som det første dagens program:
1) Vi skal have en større viden om “skælud”. Hvorfor skælder vi ud? Og hvorfor skælde mindre ud?
2) Redskabskassen, Hvad kan vi mon så gøre og sige i stedet for at skælde ud?
3) Arbejde med videooptagelser
Mette inviterer til dialog undervejs, og om formiddagen denne dag kommer en interessant diskussion på banen med spørgsmålet:
“Hvem definerer, hvornår der er blevet skældt ud? Er det den voksne, den voksne og barnet i fællesskab eller er det udelukkende barnet, der har retten til at sige:
”Du skælder mig ud,” selvom den voksne ikke mener, at det er tilfældet?
Det bliver spændende at følge dette projekt og se, hvilken betydning det får for skolernes dagligdag på længere sigt, når de ca. 20 deltagere er blevet uddannet til at være “Vejvisere” i relationskompetencer på de to skoleafdelinger.
Skrevet af Brian Peter Grønbæk
Comments