Oprydningsdag på Nygård!

På Nygård Skole var der fuld aktivitet fredag den 4. juni.

En skole er vel defineret ved aktiviteten: Undervisning! Men ikke den dag, hvor skolen traditionen tro er lukket for danske noveller og staveord. Væk med 10-tabellen og de tyske gloser samt biologi-turen til nærmeste vandhul. For der skal ryddes op, repareres, males, plantes nyt i blomsterkummerne og luges i bedene. Hvert hold har fået en opgave, som de skal løse.

I år er der en ændring i det ellers traditionelle program. Der er ikke fælles spisning efter endt arbejdsdag. Næh, i år er der spisepause fra 11:30 - 12:30, hvor alle børn som voksne får pølser med brød og kage til dessert.

Fra kl. 12:30 til 14:00 laver klasserne deres arbejde færdigt og får ryddet op. Jeg spørger en dreng fra hold 3 om, hvad han synes om denne tilbagevendende oprydningsdag: “Det er en sjov dag, og så får vi pølser.”

Solen skinner det meste af tiden. Der er ikke en regndråbe på vej, der måske kunne forhindre al det malerarbejde, der er planlagt. Det er næsten perfekt. Det er nemlig ikke for varmt at arbejde. Men også kun næsten! For de drenge, der havde valgt at iklæde sig malerdragter, havde nok en lidt anden mening!

Hvis man får mulighed for at kigge ind i skolegården en dag, vil man opdage, at næsten alt træværket rundt om i gården har fået et nyt lag maling eller træbeskyttelse. Blomster- og plantebedene er blevet luget, og visse steder er der blevet lagt ny jord på. Der er blevet nyplantet, og træflisen ved legepladserne er blevet revet og samlet igen omkring det enkelte legeredskab.

Her til sidst et lille uddrag af elevkommentarer, som jeg kunne lytte mig frem til:

Jeg får ondt i ryggen!” - “Jeg holder lige en pause!” - “Det er sjovt det her!”

Den gamle skole er på ny blevet pæn og flot - Nygård Skole!