To matematiklærere på Nordvestskolen, Mette og Marianne, gik hver især og rugede over noget ...! Begge var de trætte af at skulle udvikle og planlægge hver deres matematikundervisning på 8. årgang. De kunne godt føle sig lidt alene og kunne begge godt tænke sig at prøve at være to om at løfte den opgave. Så en dag, hvor de fik talt sammen, fandt de ud af, at de begge drømte om det samme. Så siden december har 8. C og 8. E har 4 matematiktimer sammen - i samme lokale. De to lærere har udarbejdet indholdet i fællesskab.
I dag - en dag i marts er temaet: "Trigonometri". Til de af læserne, der ikke er så bekendte med matematiske fagtermer, kan jeg fortælle, at trigonometri er en gren af matematikken, der behandler relationen mellem sider og vinkler i trekanter.
Mette er fraværende i dag, men der er sat en vikar på. Derudover er der en dansk2-lærer, der støtter de to-sprogede elever samt en lærer, der har fået omlagt sine UUV-timer, så han også kan være med.
Marianne begynder timen med at introducere dagens program. Den ene halvdel af de to klasser skal blive i klasseværelset og arbejde teoretisk med stoffet. Den anden halvdel skal være udendørs og arbejde praktisk med et måleinstrument, der hedder "Teodolit", som måler vinkler til f.eks. landmåling. Når der er gået cirka 35-40 minutter byttes der.
Jeg spørger et par piger, Victoria og Mia, om hvordan det så er gået med denne nye måde at have matematikundervisning på.
Victoria fortæller: "Det bedste er, at vi får mere hjælp, der er flere voksne, der kan hjælpe. Der er flere lærerressourcer. Så vi lærer faktisk mere end før.
Mia tilføjer med et lille smil: "Ja, men så er der også flere, der spørger om hjælp ...! Men det er også godt at lære lidt flere af de andre 8. klasser (der er fire i alt) at kende. Men vi var ret generte i begyndelsen."
Victoria fortæller, at genertheden dog også har gjort, at der er betydelig mere ro i timerne end før.
Udenfor er en gruppe i gang med løse det store spørgsmål: Hvor lang er skolens flagstang? Det er her "Teodolitten" kommer til gavn. Ud over at lære at udmåle kan man også lære, hvor stort flaget skal være, hvis det skal se ordentligt ud i proportionerne.
Men hvad så mht. lærerdelen? Hvilken betydning har det fået for underviserne i den tid, der er gået? Er drømmen gået i opfyldelse?
Marianne fortæller, at det er ret udviklende at planlægge sammen, diskutere didaktikken, få faglig sparring og se udførelsen. Det er spændende at se, hvordan ens kollega underviser i det planlagte stof ... Man lærer af hinanden. Det er meget inspirerende.
Men det er ikke kun i matematik, at klasserne arbejder sammen. Som en lille ekstra historie har tyskholdet på 8. årgang sammen med deres lærer Gitti samlet tøj ind til de ukrainske flygtninge, der er kommet til Danmark. En dreng fra tyskholdet kan fortælle, at eleverne på 45 minutter fyldte fem flyttekasser med tøj hjemmefra.
Det er rart engang imellem at være sammen med nogle nye klassekammerater, lære noget nyt på en anden måde og i den aktuelle situation - hjælpe andre unge, der er kommet til landet.
Tak, fordi jeg måtte besøge jer 8. C og 8. E samt lærerne på Nordvestskolen.
Comments