• Forfatters billedeHelsingør Skole

Skal vi være venner?

I en SFO har man som barn mulighed for at knytte venskabsbånd med andre børn fra skolen. Man har jo sin primære klasse og klassekammerater. Men i SFO’en er alle børn jo blandet og hinandens kammerater.

Men at få en ny ven! Det er skønt, og det dyrebare venskab kan blive et venskab for livet.

I øjeblikket er der en ulykkelig situation i Ukraine, hvor mange mennesker er nødt til at flygte fra deres hjem.

På SFO’en i Skolen i Bymidten har de voksne valgt at sætte fokus på emnet: “Venskaber”. Carina, der er pædagog, fortæller, at i de næste dage vil der blive tegnet og malet billeder med temaet: “Hjælp hinanden”.

Undervejs vil personalet tale med børnene om, hvad der fx kendetegner en god ven. Hvilken betydning har det, at man har en ven … flere venner? At et venskab, hvis man er heldig, kan vare hele livet og måske begynde allerede i vuggestuen. Men hvad har dette projekt at gøre med krigshandlingerne i Ukraine?

SFO-leder Christina fortæller:

Man kan sige, at vores læringsmål for dette emne er Læren om forskellige former for venskab. På en nænsom og stille måde vil vi nærme os denne ulykkelig situation uden at bruge ordet “krig”. Her synes vi, at det kan være godt at tale om, hvordan vi kan hjælpe hinanden … også på afstand.”

Nogen taler om, at en ven er en fremmed, du ikke har mødt endnu…

Ukraine føles for nogen tæt på os … Danmark, men i børnehøjde er det for abstrakt.

Hele dette venskabsemne slutter torsdag-fredag i denne uge. SFO’en inviterer alle forældrene til fernisering. Her kan interesserede se, hvordan børnene har fortolket temaet “Hjælp hinanden” enten i form af en tegning eller et malet billede.

Hvis man har mulighed for det, kan man som forælder donere minimum 5 kr. pr. tegning/billede til Røde Kors. Hjælpeorganisationen deltager i det humanitære arbejde i Ukraine.

Der vil være et par raslebøsser fra Røde Kors, hvor man kan putte sit støttebeløb i.

Christina fortæller, at der fredag den 11. marts er sendt et brev via Aula ud til alle forældrene med håb om stor opbakning til ferniseringen.

I skrivende stund var tidspunktet ikke helt planlagt, men Christina mener nok, at arrangementet ville løbe af stablen fra ca. 14.30.

Med håb om et lærerigt temaforløb og stor deltagelse i den to-dages fernisering siger jeg tak for besøget til Christina, Carina og resten af SFO’en.