Skolen her er jo fuld af minder!

Vi, der har alderen til det, synes at tiden flyver afsted. En følelse af at det altid er mandag og fredag - de mellemliggende dage bliver afviklet som et knips med fingrene. Om skoleeleverne på Skolen ved Gurrevej følte det samme er nok ikke sikkert, men i fredags var det sidste dag i endnu et skoleår, som er gået, og tiden var inde til igen at flage de store elever i 5. klasserne ud af deres gamle trygge skole - for mange af disse 5. klasses elever lige siden de begyndte i 0. klasse.

En hyggelig god markering af et skifte - en tradition som Skolen ved Gurrevej har holdt ved, lige siden Helsingør skole for år tilbage lavede denne strukturelle ændring med en Gurrevej-skole for elever fra 0. til 5. klasse og Nordvestskolen der underviser eleverne fra 6. - 9. klasse.

Med stolthed og ranke rygge gik alle eleverne fra 5. årgang med deres lærere gennem deres gamle skole en sidste gang - en skelen til titlen på et gammel Dan Turéll digt (“En sidste gang gennem byen”). Gad vide, hvad der løb af tanker igennem de ca. 11-årige børn?

Men en lille viden fra to af de elever, der deltog i optoget, får vi dog her.

Jeg interviewede dem kort, inden de blev bedt af Afdelingsleder Bo Lindegaard om at indtage deres pladser i optoget. Freja og Mailine fra 5. årgang måtte ikke tænke sig om i mange sekunder, da jeg spurgte dem, om de enten glædede sig til at skifte skole og til al det nye med de større elever på Nordvestskolen, eller hvis det ellers kunne lade sig gøre at blive på Gurrevej?

"Vi vil helst blive her", sagde de begge i kor, men Freja tilføjede så:

“Skolen her er jo fuld af gode minder - det er her, jeg hører til…!”

Tja, det kan man jo få helt tårer i øjnene af at høre og læse … Der var rigtig mange, der havde sidste skoledag i sidste uge - nogle fordi det er sommerferie, andre ligesom Freja og Mailine fordi de skal noget nyt!

God sommer til alle der arbejder, er elever eller er forældre på Helsingør Skole.