“Tro på fantasien - og blæs på fornuften!”

4. klasserne på Gurrevej opfører selvskrevet

teaterstykke om Harry Potter…

Det er er noget af en mindeværdig dag i dag på Skolen ved Gurrevej. Hvis de historiske meldinger fra flere af lærerne taler sandt - og hvorfor skulle de ikke det? - er det et sted mellem 15 og 20 år siden, at teaterscenen i gymnastiksalene på skolen har været i brug. Det gør ondt i en gammel dramalærers hjerte. Men nok om det. Det kan have sine grunde.

Derfor er glæden stor, da jeg bliver inviteret til igen at se, hvordan det store årsprojekt for de tre 4. klasser bliver afsluttet. I sensommeren var der opstart på projektet, og den historie kan man finde i arkivet for “Skole Nyt”.

Hvordan afslutter man et helt år med Harry Potte- universet? Hvilken model kan bruges til at evaluere alt det, som elever og lærere har været igennem sammen?

Jamen, det er da et næsten glemt greb! Tak for det store tidskrævende arbejdet, der er lagt af personalet i de tre 4. klasser for at have valgt det gode gamle hengemte: Skoleteater.

Eleverne har valgt oplægget fra den første bog - den første film om Harry Potter.

Jeg får at vide, at der er blevet arbejdet med denne forestilling i 2 måneder fra personalets side, men slutspurten med eleverne har varet de sidste 3 uger med selve instruktionen og sceneopbygningen.

OG! Hvilken flot forestilling der blev opført forleden. “Harry Potter - og De Vises Sten.”

Der blev indledt med et flot spillet klokkespil på xylofoner fra det kendte filmmusik-tema. Scenen blev i den grad sat.

Alle på scenen gjorde deres bedste. Der blev talt langsomt, højt og tydeligt - en sand fornøjelse. Tilskuerrækkerne var lange, men mon ikke de bagerste, som måske ikke kunne se så meget, forhåbentlig kunne høre og blive fanget. Fanget blev alle af handlingen, som gled ubesværet fra scene 1 til afslutningsscene 7. Stor disciplin fra børn der trods alt kun er 9-10-11 år gamle. Beviset for denne observation:

Publikum dækkede en børnegruppe fra “Maj-børn”, der kan være under 5 år og op til 2. klasse, hvor man i gennemsnit er 8 år. Ret imponerende at kunne holde denne børnegruppes opmærksomhed i over 40 minutter.

Efter den afsluttende tryllestavskamp med Lord Voldemort (hvem, der vandt den kamp skal ikke afsløres her, men mon ikke ….) blev der sunget fællessang - en sang hentet fra den moderne tid… “Magi i luften”, en god 80’er popsang med en ny omskrivning: “Tro på fantasien - og blæs på fornuften”.

Der gik en blæst af nye teatertraditioner gennem de gamle gymnastiksale på Skolen ved Gurrevej.

Stort tillykke til alle de dygtige elever fra 4. klasserne og de modige og arbejdsomme men fremfor alt stolte lærere på den store gule skole midt i Helsingør.

Tak, fordi jeg var med til sådan en fantastisk oplevelse.