Ja! Det er sandt! Eleverne i 6. A på Nordvestskolen har udarbejdet spørgeskemaer henvendt til børn på de sociale medier. Her kunne hovedspørgsmålet lyde:
”Hvis du skulle spille et spil fx i det store frikvarter på din skole, hvilken spiltype skulle det så være?”
Bag disse undersøgelser, hvor overraskende mange (over 200!) har svaret, ligger der et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Læreruddannelserne og Folkeskolerne. De lærerstuderende arbejder også med dette projekt og skal blandt andet bruge 6.A’s undersøgelser.
Per, der er matematik- og klasselærer for 6. A sagde ja tak, da han blev spurgt, om han og klassen ville deltage i et projekt, der skal udvikle den innovative og entreprenante skole med fokus på det enkelte fag - i dette tilfælde matematik. Matematikbegreberne blev sandsynlighedsregning og statistik, hvor Per valgte på elevernes vegne at udvikle spil til brug for Nordvestskolens elever fx i pauserne på skolens bibliotek.
Her på en af årets indtil videre varmeste dage i Helsingør skulle 6. A så fremlægge deres spilprojekter. Klassen var delt ind i tre grupper.
I denne sommerstemning, hvor man tydeligt kunne fornemme, at der var nervøsitet og spænding i luften, tikkede uret ned...
Måske en spændt nervøsitet fordi der sad et benhårdt panel af voksne, der skulle lytte og vurdere fremlæggelserne. Søren og Henrik fra ledelsen, Sara fra biblioteket, Per (selvfølgelig) og Peter, lektor fra Læreruddannelsen, som var de primære udspørgere.
Første hold gjorde klar til at fremlægge: “Verdens sjoveste spil!”... I løbet af de tre fremlæggelser hørte vi om “Zlangespillet”, “Stjerneræset” og “Abemad”, der alle tre var udformet som brætspil. 6. A havde klogeligt lyttet til svarene fra de indledningsvise omtalte spørgeskemaer.
Erfaringen viser, at det kan være svært at lytte til en fremlæggelse, når man enten har fremlagt eller skal til det. Men hele klassen var meget stille og lyttende til klassekammeraternes fremlæggelser.
De voksne var meget imponerede over de tre fremlæggelser, der indeholdt mundtlige oplæg, reklamefilm for brætspillene og de færdige spilleprodukter. Sara fra biblioteket tog med glæde og stolthed imod de tre flotte spilleplader.
“Og hvad har I så lært i 6. A af dette forløb?” spurgte lektor Peter eleverne, som svarede:
-”At det har været hyggeligt!”
"At man har lært bedre om matematikbegreberne, sandsynlighed og statistik"
"Det har været sjovere end at lære det via matematikbogen"
”At lære den svære opgave at stille de relevante spørgsmål til spørgeskemaerne, så de forstås og at man kan svare…”
Per sluttede af med at spørge klassen, om de overlevede?:
“Ja, svarede mange”... Men lige efter kom..: ”NEJ!”
Da jeg forlod klassen, var eleverne dog fuldtallige!
Tak fordi jeg måtte komme og overvære jeres spændende fremlæggelser og lyttet til hele det store projekt.
Comments