• Forfatters billedeHelsingør Skole

“Åh, hvor bli’r det dejligt!”

Denne histories overskrift faldt midt i en omgang armhævninger. Hvad, der evt. blev sagt før eller efter denne udtalelse, er faldet ud. En løsrevet sætning blev hørt, mens musikken spillede i baggrunden og sukken og stønnen lød rundt omkring i en hal bag Cinema centret …..

Det primære lærerteam for 6. Q, Naja og Ivan, havde fået en aftale i stand med et motionscenter i Helsingør, “Strong GYM”. En aftale, der er i god tråd med intentionerne i folkeskoleloven. Skolen skal åbne sig mere mod samfundet og komme væk fra skolen en gang imellem og fx. erhvervslivet skal præsentere, hvad det kan.

Derfor fik 6. Q og deres lærere mulighed for at få en omgang “tæsk” i "funktionel træning" hos Simon, der ejer motionscentret. Dagens program begyndte med en “hård” omgang opvarmning på næsten en halv time. Herefter en lille drikke- og pust-ud-pause. Dernæst 5 øvelser af et minuts varighed - pause - og dernæst gentagelse.

Simon mindede eleverne om at: “Glem, hvor trætte I er. Prøv at nyde det og ha’ det sjovt!”

Herefter blev elever og lærere introduceret for “maskinafdelingen”, hvor ro-, cykel- og trække/strække-maskiner blev dagens sidste programpunkt. Men efter halvanden time i højt tempo var dagens motionister vistnok også møre ... Der var mange samarbejdsøvelser på dagens program. Der skulle makker-samarbejdes for at nå i mål.

Det er Naja og Ivans håb, at eleverne i 6. Q kan bruge dagens erfaringer hjemme i undervisningen på Skolen i Bymidten. En pige og en dreng fra klassen havde tid til at fortælle, at de syntes, at det var en sjov oplevelse, og pigen tilføjede, at hun var blevet så fanget, at hun ville begynde, når hun var gammel nok ….

Så om udsagnet ”Åh, hvor bli’r det dejligt” kunne fortsættes med…”når vi er færdige med dette torturprojekt for præ-teenagere” eller ….”at kunne mærke, at kroppen skriger efter mer’ ”, det får vi nok aldrig opklaret!

Men tak til Simon, Naja og Ivan og eleverne fra 6. Q for at være med til at opleve, at suk og støn i løbet af 1 1/2 time blev til grin og latter …

Skrevet af Brian Peter Grønbæk