Princip for vikardækning
Formål
Det er skolebestyrelsens hensigt med dette princip, at sikre den bedst mulige vikardækning ved faste
læreres fravær – både kvantitativt og kvalitativt.
Princippunkter for kort sygefravær
Faglighed skal præge og være gennemgående for vikartimerne
Vikardækning på de yngste klassetrin, 0.-5. klasse samt 9. klasse (eksamen) har første prioritet
I tilfælde af manglende vikar, varetages tilsyn af naboklassens lærer
Vikaren orienterer sig i klassens ugeplan, hvis der ikke er fremsendt vikarmateriale
Hvis det er muligt ansætter skolen vikarer med livserfaring og et vist uddannelsesniveau – f.eks.
studerende på lærerseminariet
Principper for kendt længerevarende fravær og sygdom
Skolen forsøger at hverve uddannede lærere, f.eks. via Pædagogisk Vikarbureau eller vha. egne
kontakter. Dette for at fastholde en faglig og social udvikling
Der tilstræbes overlevering mellem lærer og vikar
Der arbejdes med ugeplaner m.v. under hele forløbet
Sådan vil en vikartime typisk forløbe
De første 15 minutter læser eleverne i deres frilæsningsbøger, dette er obligatorisk. Imens vil vikaren
orientere sig ugeplaner, vikarmateriale samt på vikaren.dk. Herefter vil der være undervisning i fagrelevant
stof de efterfølgende timer.