Please reload

Seneste nyheder

Wauw, jeg troede ikke, at det var så fint!

January 10, 2020

1/4
Please reload

Udvalgte nyheder

Projektfag på 4. årgang skaber værdi for lokale kulturinstitutioner

31 Jan 2018

En god idé fra en gruppe 4. årgangs lærere fra Skolen i Bymidten blev til et stort innovationsprojekt, hvor eleverne skaber gode ideer i samarbejde med store virksomheder og lokale kulturinstitutioner. Vigtig virkelighedslære er omdrejningspunktet for eleverne, der ikke længere oplever projektdagene som skole.

 

Hver fredag begynder og slutter med sang, når eleverne på 4. årgang fra Skolen i Bymidten har projektfag. De er en del af et pilotprojekt, som skal køre over de næste 3 år, hvor eleverne skal arbejde med innovation og kulturarv i samarbejde med forskellige virksomheder. De arbejder ud fra den samme innovationsmodel, som skolens innovationslinjer på 7. og 8. årgang arbejder med;

”Men ideen er at afprøve arbejdsmetoden på de mindre klasser, så hele skolen på et tidspunkt kan arbejde ud fra denne arbejdsform og blive én stor innovationsskole”. Fortæller lærer og en af idéskaberne Mette Aarre Toft. 

 

Skolen i Bymidten er en Unesco-skole og det var derfor oplagt, at eleverne i det 3-årige forløb arbejder ud fra Unescos verdensmål inden for det lokale, nationale og globale.

 

I år arbejder eleverne ud fra et lokalt perspektiv. De har allerede i samarbejde med Årstiderne igangsat et skolehave-projekt. Til marts leverer Årstiderne redskaberne og hjælper med at starte projektet op og så skal eleverne i gang med at producere grøntsager, som kan bruges af hele skolen i eksempelvis madkundskabsundervisningen.

 

Årgangen er også blevet kontaktet af Teknisk Museum, der ønsker hjælp til at udvikle museets undervisningsforløb. På fredag går turen derfor til Teknisk Museum, hvor de i samarbejde med fagfolkene på museet skal sammensætte et spændende undervisningsforløb til de skoleklasser, der for fremtiden besøger museet. Yderligere skal eleverne senere på året lave en skoletjeneste til Kronborg, hvor eleverne skal vise Kronborgs spændende vinkler ud fra et barns synspunkt. Og netop de virkelighedsnære projekter er en stor motivation for eleverne; ”de får virkelig lyst til at gøre sig umage i projekterne, når de ved, at det de laver skaber værdi for andre.” fortæller Mette Aarre Toft.

 

Eleverne bliver inddelt i små projektgrupper, hvor de er blandet på årgangen, ”når vi blander eleverne på kryds og tværs, så oplever vi, at det giver nye gode grupper, som kan få den enkelte elev ud af den rolle, som eleven normalt har. Og det skaber fokus på den opgave, der skal laves.”

 

Det faglige indhold i projektfaget bliver serveret på en anderledes måde og derfor er faget en succes hos eleverne; ”det er virkelig sjovt at have projektfag, fordi vi lærer en masse ting, som vi ikke normalt laver. Og så lærer vi en masse om samarbejde og er i grupper med nogle fra de andre klasser. Før i tiden kendte jeg dem ikke rigtig, men nu leger vi også sammen i frikvarterene,” lyder det fra Stefani fra 4.S.

 

Fremlæggelse er et andet vigtigt element i projektfaget, ”da det er rigtig vigtigt, at vi lærer eleverne, at turde stå foran andre og fremlægge på en anderledes og spændende måde. Det er en styrke, som de skal bruge i deres videre uddannelsesforløb,” fortæller underviser Mette Aarre Toft.

 

I de kommende to år skal eleverne gå fra det lokale perspektiv til det nationale i 5. klasse og det globale i 6. klasse. Eleverne skal igang med at lave en hjemmeside, hvor det er muligt at følge 4. årgangs fremtidige projekter.

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Følg os
Please reload

Sorter efter tags
Please reload

Arkiv
  • Facebook Basic Square
  • Instagram_App_Large_May2016_200
  • YouTube Social  Icon