Håndværk & Design på 8. årgang - I lære som bådebygger

I uge 39 begyndte 8. P og lærer Charlotte fra Skolen i Bymidten, som den første klasse ud af 3 et forløb under faget Håndværk & Design. Det har klassen gjort i samarbejde med Bådebyggeruddannelsen og Søfartsmuseet.

Forløbet er et fint eksempel på, at skolen samarbejder med lokale uddannelsesinstitutioner og museer og får undervisning udendørs. Inden efterårsferien banker på døren har 8. R og 8. Q også været igennem det samme forløb som 8. P.

Det har været en spændende uge for de fleste elever i 8.P. Udover at bygge skibe har eleverne lært noget om sømandskundskaber. I sømandsværkstedet har man f.eks. skulle lære at lave sit eget dobbelt halvstik, råbåndsknob og pælestik.

Som afslutning på forløbet var der fredag søsætning! Samtidigt blev himlen mørkere og mørkere…. regnen tog til og blev tungere og tungere... For at bruge et maritimt udtryk kunne man med rette sige, at himmel og hav stod i et! Selvom man havde regntøj på, blev man ret gennemblødt.

Underviserne fra Bådebyggeruddannelsen gennemgik sikkerhedsreglerne, inden matroserne fra 8. P skulle “i vandet”. Det var frivilligt - og en pæn stor gruppe af eleverne tog modigt imod tilbuddet. Det var et spændende øjeblik, da de nybyggede både skulle søsættes. Kunne de holde tæt, eller ville de tage vand ind?

De holdt tæt … heldigvis. Det var kun de kraftige regnmængder fra oven, der generede matroserne en smule.