Spændende LIFE projekt på Nygård skole

På Nygård skole har H8 meldt sig til et undervisningsforløb LIFE projekt “Turbovækst”, der handler om, hvordan vi kan brødføde jordens befolkning. Man vurderer, at vi i 2050 er 3 milliarder flere mennesker på vores klode end i dag.

LIFE står for Læring, Ideer, Fascination og Eksperimenter.

Lærke, der er fysik- og kemilærer i klassen fortæller, at klassen er ved at slutte den første uge af. Lærke regner med, at klassen skal arbejde med projektet on & off, indtil juleferien banker på.

Fredag over middag er 6 drenge fra H8 i fysiklokalet med Lærke. De øvrige er “hjemme i klassen” og har dansk med dansklærer Hanne. I dette modul skal drengene tage prøver af ler, sand og jord og vurdere, om der er behov for en almindelig omgang gødning, eller der skal turbogødning til. Det er bl.a. et af læringsmålene at kunne forklare fordele og ulemper ved brugen af kunstgødning.

Drengene giver udtryk for, at denne form for undervisning giver et bedre blik for, hvad faget kan. Det giver en større forståelse og bedre mening at arbejde med en reel udfordring, siger for eksempel Sebastian, der har taget den hvide kittel på i dagens anledning.

- Det er spændende at undersøge, hvordan gødning kan hjælpe til at producere mad nok til verdens befolkning, siger en af de andre drenge.

Hele klassen er inddelt i nogle fiktive lande, hvor hvert land har sin egen demografi og jordforhold. I spillet eller konkurrencen som også er en del af projektet, er Lærke den store kassemester fra “WHO” og uddeler store fiktive pengebeløb, når de forskellige projektgrupper søger om det.

Projektet læner sig op af FN’s verdensmål nr. 2: “Stoppe sult, opnå fødevaresikkerhed og forbedret ernæring samt fremme bæredygtigt landbrug” og nr. 12:“Sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer”.

Der er høj energi og koncentration i fysiklokalet. Man kunne godt forestille sig, at en sådan flok drenge i teenagealderen ville fjolle, larme og pjatte, men nej! Der bliver diskuteret med stille stemmeføring. Er man i tvivl om noget, spørger man Lærke, som vejleder den enkelte gruppe videre.

Vi aftaler, at jeg skal komme tilbage igen inden jul for se, hvordan det spændende projekt bliver afsluttet.

Pøj-pøj med det videre arbejde H8 og Lærke.